MATAPELAJARAN : Matematik
KELAS :
Tahun 3 Agathiyar
TARIKH : 30 APRIL 2013
MASA :
10.15 – 10.45 pagi ( 30 minit)
BIDANG : Nombor dan Operasi
TAJUK : Nombor Bulat hingga 10
000
STANDARD
KANDUNGAN :
Murid dibimbing untuk :
1.4. Menentukan nilai tempat
STANDARD
PEMBELAJARAN : Murid berupaya untuk:
(i) Menamakan nilai tempat bagi
setiap digit dalam
Sebarang nombor
hingga 10 000.
(ii) Menyatakan nilai digit bagi
sebarang nombor
Hingga 10 000.
(iii) Mencerakinkan sebarang nombor dalam:
(a) Sebutan ribu,ratus, puluh dan satu.
(b) Bentuk panjang yang menunjukkan nilai setiap digit.
OBJEKTIF : Di akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat:
1)
Menamakan nilai tempat
bagi setiap digit dalam sebarang nombor
Hingga 10 000.
2)
Menyatakan nilai digit
bagi sebarang nombor hingga 10 000.
3)
Mencerakinkan nombor
dalam sebutan ribu,ratus,puluh dan sa.
FASA
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
CADANGAN
KOMUNIKASI
|
||||||||||||||||||
1. Persediaan
Pemerhatian dan Analisis
|
a. Murid menyebut satu kumpulan nombor dipaparkan pada
kad imbasan.
Contoh:
573
b. Minta murid berbincang mengenai
nombor yang
dipaparkan.
i. Boleh minta murid berbincang dari
segi
kuantiti dan penggunaannya
dalam
kehidupan seharian.
c. Ulang
aktiviti a dan b dengan nilai
nombor yang
lain seperti 322,1740,
6476 dan
7321.
|
i. Sebutkan
nombor ini.
ii. Ceritakan
berkaitan
dengan
nombor ini.
|
||||||||||||||||||
2. Imaginasi
Penjana
Idea
Sintesis Idea
|
a. Minta murid
menyebut nombor pada
kad nombor.
Contoh :
4872
i. Minta murid menyebut nombor
yang
dipaparkan.
ii. Minta murid menggariskan nilai
tempat
bagi nombor yang disebut.
Empat
ribu lapan ratus tujuh
Puluh
dua.
b. Jelaskan kepada murid kedudukan
dua dalam
nombor itu berada di nilai
tempat “
sa”.
c. Minta murid meletakkan nilai tempat
bagi setiap
angka di kad nilai tempat
yang
disediakan.
d. Pertingkatkan kefahaman murid
dengan
meminta murid menyebut
nombor
tersebut ,kemudian menulis
setiap
angka mengikut nilai digit.
Contoh:
4000 800 70
2
e. Minta murid mengisi nombor 4872
ke dalam
kad nilai digit seperti
contoh di
bawah:
f. Ulang
aktiviti di atas dengan
menggunakan nilai seperti berikut:
4573 ,
7321 , 6476 dan 1740.
|
i. Sebut
nombor yang
terdapat
pada kad
imbasan
dengan jelas.
ii. Sebutkan
nama nilai tempat bermula dengan nilai tempat sa.
i. Sila sebut nilatempat
bagi
nombor yang
ditunjukkan oleh
guru.
|
||||||||||||||||||
3. Perkembangan
Penambahbaikan
|
a. Minta murid
melihat dan menyebut
nombor
pendaftaran kereta guru
yang paling
hampir dengan kelas.
|
|
||||||||||||||||||
4. Tindakan
Pelaksanaan
Amalan Berterusan
|
a. Perkukuhkan
kefahaman murid
dengan
menyatakan nilai tempat
dan nilai digit dalam bentuk
cerakinan.
Contoh :
5678
Sebagai
5
ribu+6 ratus+7 puluh+8 sa
Juga
5000+600+70+8
b. Ulang
aktiviti a dengan nombor lain
seperti
: 7068 , 6543 , 8962
c. Edarkan
lembaran kerja kepada
setiap
murid.
d. Bincangkan
hasil kerja murid.
|
i. Galakkan
murid
selesaikan
soalan
secara
perbincangan.
|
||||||||||||||||||
Pentaksiran
|
Berdasarkan kepada keupayaan murid menjawab soalan
dilembaran kerja,
Murid perlu betul kesemua soalan yang diberi sebelum
bergerak ke kemahiran berikutnya.
|
|||||||||||||||||||
Nilai
dan Sikap
|
Berhati-hati
dan tekun.
|
NAMA :
………………….................
KELAS : Tahun 3
Agathiyar TARIKH
:……….....
NYATAKAN
NILAI TEMPAT DAN NILAI DIGIT BAGI
ANGKA
YANG BERGARIS.
BIL.
|
NOMBOR
|
NILAI TEMPAT
|
NILAI DIGIT
|
1.
|
8723
|
|
|
2.
|
6019
|
|
|
3.
|
457
|
|
|
4.
|
2313
|
|
|
5.
|
1155
|
|
|
6.
|
2076
|
|
|
7.
|
8169
|
|
|
No comments:
Post a Comment